Är du redo att leasa dina kuddar?

Det här med ett hållbart leverne är för oss på Kudd en del av av vår livsnerv. Det är ju därför vi finns, varför har bildats och hur vi vi vill leva våra liv. En stor del av detta handlar om vår konsumtion och hur vi upprätthåller en hållbar konsumtion som tar vara på våra resurser, är försiktig med utnyttjande av våra gemensamma råvaror, eliminerar gifter i hela produktionskedjan samt inte minst – förändrar vårt konsumtionsbeteende.

Jag vet. Rätt motsägelsefullt, med tanke på att vår affärsidé är att sälja inredning – dvs konsumtion. Men det är ju hela vår poäng. Göra det LÄTT att välja RÄTT produkter som håller längre och som är rätt tillverkade samt är så snygga att du vill ha dem länge! Eller sälja vidare dem till någon annan hugad spekulant som vill förnya sitt vardagsrum. Ni som har besökt vår “Om oss”-sida möts av den ikoniska och frispråkiga modedesignern Vivienne Westwoods citat “By less, choose well, make it last”. Välj rätt och färre saker, ta hand om prylarna och låt oss se till att de håller länge, så kan antingen vi själva eller någon annan njuta länge av kuddarna och plädarna i soffan.

Kudd - Vivienne Westwood_citat

Hur ändrar vi på vårt konsumentbeteende?

Vi behöver som sagt ändra vårt sätt att konsumera och styra om till ett medvetet sätt att konsumera. Här kan vi förstås KRÄVA en massa beslut från exempelvis våra politiker och styrande, och självklart är det en viktig väg framåt. Vi måste få politikerna med på tåget. Vi måste få dem att ställa lagliga krav på producenter, grossister och återförsäljare som vi, där dessa tvingas ha större koll på spårbarhet och produktionsmetoder. Men jag är ganska säker på att vi aldrig kommer att lyckas med en långsiktig och hållbar miljöstrategi om vi inte får med oss konsumenterna  – dvs allmänheten (du, jag och grannen) – på resan. Det är vi som konsumenter som har möjlighet att ställa krav och rösta med plånboken. Känns denna typ av konsumtion i våra företags plånböcker så kommer de ganska snart att anpassa sig. Och de som inte anpassar sig går under.

 

Får man lura sina barn?

När vår äldsta dotter var ca 1 år så läste jag en artikel vars rubrik löd “Är det schysst att lura sina barn?” och som handlade om att “lura” sina barn att lära sig nya saker samtidigt som de leker och har kul. Tesen var självklart att man lär sig lättare om man har roligt samtidigt. Detta gäller barn såväl som vuxna. Glädje och utveckling går hand i hand.

Tesen var självklart att man lär sig lättare om man har roligt samtidigt. Detta gäller barn såväl som vuxna. Glädje och utveckling går hand i hand.

Fortsätter på samma linje kan vi säga att förändring kan genomföras på många olika sätt. Som människor vill vi naturligt inte behöva försaka någonting och göra val där tillvaron blir sämre. Det kan vi självklart tycka vad vi vill om och ha synpunkter på. Det är ett faktum att vi måste på många olika sätt förändra vårt sätt att leva för att minska belastningen och våra fotavtryck klimatmässigt. Men för att den här typen av förändring skall kunna genomföras snabbare och med större egen vilja så måste vi kunna att erbjuda enklare OCH bättre alternativ än den ursprungliga, utan att individen känner att man gör en uppoffring. I grund och botten så handlar det om att inte behöva göra valet. Valet gör sig självt.

 

Nudging – en sympatisk förändringsmetod

När det gäller många av vardagsbesluten resonerar vi inte så rationellt och medvetet som vi kanske skulle vilja tro. Inom handeln har kunskaper om mänskligt beteende använts för att sälja mer. Exempelvis väljs basvaror som är placerade i ungefärlig ögonhöjd oftare än de som finns i utkanten av synfältet. Placerar man då den ekologiska mjölken i mitten och den icke-ekologiska nere vid golvet – utanför synfältet – ökar chansen att fler väljer den ekologiska. Och detta utan känslan av att blivit tvingad eller förbjuden. Fler exempel på nudging är mindre tallrikar vid en buffé som gör att man tar mindre mat åt gången och därmed slänger mindre, eller målade fotspår i gatan som visar vägen till papperskorgen. I restaurangen kan de vegetariska alternativen skrivas överst och först, vilket kan göra att fler än de som ser sig som vegetarianer kan välja dessa rätter. Det som uppfattas som standardalternativet väljs i högre grad än andra alternativ. Detta ser vi även på webben. Förvalda och förikryssade alternativ väljs oftare än andra. I pensionsvalet skulle det alltså vara möjligt att få många fler att välja etiskt och miljömässigt hållbara investeringar utan tvång eller regler.

Inom psykologin kallas detta för Nudging. På svenska kanske vi skulle kunna översätta detta till Knuffande.

Det är detta vi har byggt upp vår grundidé för Kudd. Att göra det enkelt och tilltalande att köpa hållbar hemtextil. Du ska faktiskt inte behöva försaka något för att välja hållbart.

 

Nya sätt att konsumera

Men det kommer också att krävas andra sätt att konsumera. Måste vi verkligen köpa allt vi behöver? Våra prylar har oftast en begränsad livslängd, och inredning brukar vi tröttna på ganska snabbt. Prylarna brukar hamna i källaren i en låda, för att därefter slängas.

Vad sägs om att leasa kuddarna i soffan under tre eller sex månader? Därefter kan dina kuddar gå tillbaka och andra kan få njuta av samma kuddar i sin soffa (till ett bättre pris då de då är begagnade). Skulle detta vara ett alternativ? Houdini Sportswear har öppnat möjligheten att hyra dina skidkläder i utvalda butiker när du åker upp till din skidvecka, så lämnar du tillbaka dem när du kommer hem.

Vad sägs om att leasa kuddarna i soffan under tre eller sex månader? Därefter kan dina kuddar gå tillbaka och andra kan få njuta av samma kuddar i sin soffa (till ett bättre pris då de då är begagnade).

Vi måste tänka nytt. Vi kan inte fortsätta konsumera på det sättet som vi har gjort. Det gäller både HUR vi konsumerar och VAD vi konsumerar.